פרוייקט
מוזיקה, דיאלוג ועולם התודעה
המוזיקה קשורה מאוד עם העולם הפנימי שלנו היא קשורה בזיכרונות רגשיים משמעותיים בחיינו ויכולה לשמש כלי שמאפשר לנו לשקף ולברר דברים הקשורים עם עצמנו. המוזיקה שאנחנו אוהבים היא שלוחה שלנו. היא משקפת את התכונות האישיות, את הרקע התרבותי, את הזהות האישית שלנו ברבדים הרגשיים הכי עמוקים. לכן, היא יכולה להיות כלי עצמתי בדיאלוג הבין-אישי והתוך-אישי שלנו, כלי שיכול להתגבר גם על מחסומי ניכור וחשדנות.
מודל "המוזיקה ככלי לדיאלוג" מאפשר ומעודד חשיפה אישית עמוקה בעזרת מוזיקה ושירים שמשמעותיים לנו. אלה מהווים קטליזטור מידי ורב עצמה שמאפשר לספר את הסיפור האישי שלנו ולהקשיב למוזיקה ולסיפורים אישיים של הזולת, ובאמצעותם להבין ולהכיל אותו ויתכן שגם לשנות את תפיסתנו לגביו.
"המוזיקה ככלי לדיאלוג" וחקר התודעה
1. היכרות עמוקה ומודעות עצמית גבוהה - הרחבת התודעה העצמית:
תהליך זה מתרחש באמצעות בחירה ושיתוף של שירים וסיפורים אישיים על ידי המשתתפים. הם מגלים, מבהירים ומדייקים לעצמם את עצמם.
2. מוזיקה ושירים משני תודעה עצמית:
מדובר על שירים ומוזיקה שהם בעלי משמעות אישית גדולה וככאלה בכוחם לצרוב בתוכנו תובנות שיכולות לשנות ולהרחיב את התודעה העצמית שלנו.
3. הקשבה עמוקה, הכלה, אמפתיה, שינוי תפיסה:
הקשבה מתייחסת למה שנתפס גם מבחינה אקוסטית וגם מבחינה פסיכולוגית, והיא עוסקת גם באינטרפרטציה. הקשבה היא אמנם תהליך אינטואיטיבי אבל נדרשים מיומנות ולימוד כדי להפוך אותה לכלי רב-משמעות, לחלק מאורחות חיינו. טיפוח כישורי הקשבה הוא קריטי ליצירת דיאלוג של ממש ולכן תופש מקום מרכזי בתהליכי "המוזיקה ככלי לדיאלוג". לשיתוף מוזיקה וסיפורים אישיים שקשורים אליה עם אחרים יש ערך רב בתהליך הזה. תהליכים אלה כמעט "מכריחים" את המשתתפים להקשיב - הם נחשפים למוזיקה ולחשיפה אישית של אחרים כחלק "מחייב" של התהליך ולא יכולים להתחמק מזה. לעתים הקשבה עמוקה לשירים ולסיפורים אישיים של אחרים והכלת טעמים, דעות והעדפות שונים משלנו אף עשויים לשנות את תפיסותינו. טמון כאן פוטנציאל להיחשף לדרך הסתכלות חדשה, לטעמים שונים, לצורת התמודדות טובה יותר עם קשיים ואולי אפילו לשנות את תפיסותינו וכך להרחיב את התודעה העצמית שלנו.
4. נתינה משמעותית, עידוד ותמיכה:
במודל "המוזיקה ככלי לדיאלוג" אנחנו רואים בנתינה משמעותית את שיאו של תהליך דיאלוג וחיבור בין המשתתפים. נתינה שיש בה אכפתיות ורצון לשמח ולעודד את הזולת, לחזק אתו קשר ולתמוך בו. ולצד אלה - תחושת עוצמה, שיש לנו את היכולת לתת, שאנחנו מסוגלים לחזק ולהעצים אחרים.
5. רבדים שהם מעל ומעבר:
במוזיקה, ובתהליכי "המוזיקה ככלי לדיאלוג" במיוחד, יש רבדים שהם מעבר להסבר רציונלי. תוך כדי תהליכים אלה נוצרים חשמל ואנרגיה בעוצמות גבוהות ונראה שחלקם חורגים מגבולות של הגדרות והבנה רציונלית. יתכן שהדברים קשורים לכך שכל משתתף מביא מעצמו משהו אישי עמוק, שכל משתתף משמש זרז להשתתפות ו"העזה" של אחרים. ואולי יש כאן אנרגיות סמויות מן העין בחיבור בין המוזיקה לנפשותיהם של המשתתפים, כיחידים וכקבוצה.
ברור לנו שיש לחתור להבנה עמוקה יותר של הערך והמשמעות של תהליכים אלה עבור המשתתפים כיחידים וכקבוצה – במה שעובר עליהם פנימה, במה שקורה ביניהם, ובהשפעות ההמשכיות על כל אחד מהם בנפרד ועליהם כקולקטיב.
ויתכן שכאן נכנסים לתמונה גם הרבדים התודעתיים, מעבר למה שגלוי לעין – בנגיעה בעולם התודעה האינדיווידואלי והקולקטיבי של המשתתפים ובשינויים תודעתיים אפשריים שקורים אצלם במהלך וכתוצאה מתהליכי "המוזיקה ככלי לדיאלוג".